O2 Nadace logo

S Elpidou o fake news a mediální gramotnosti seniorů

S Elpidou o fake news a mediální gramotnosti seniorů - Fotka
25.9.2018 Autor: Nadace O2
Domněnku, že senioři příliš nepracují s digitálními médii, vyvrací aktuální průzkum organizace Elpida a Nadace O2. Z něho vyplývá, že více než 60 % seniorů, kteří mají přístup k internetu, navštěvuje internetové zpravodajství. Přes 90 % seniorů užívajících internet se také setkalo s takzvanými řetězovými e-maily, ačkoli jen jeden z pěti udává, že se sám podílí na jejich šíření. Průzkum také ukazuje, že pravdivost informací ze svých oblíbených zdrojů si  neověřuje celých 40 % seniorů.

[*image 14:Screen-Shot-09-25-18-at-06.01-PM.PNG*]

Jako příklady takzvaných fake news označují senioři například kritiku českých politiků nebo zprávy o  zdravotním stavu prezidenta. Zmiňují také témata jako úmrtí Karla Gotta nebo zákaz houbaření v Česku. Polovina seniorů přišla do styku s přeposílanými zprávami týkajících se migrace, více než 35 % pak dostalo e-maily urážející české politiky. Jen méně než deset procent dotázaných se domnívá, že se s žádnými falešnými zprávami nesetkali. 

Tři besedy se díky podpoře Nadace O2 a Americkému velvyslanectví v Praze uskuteční v Česku, další dvě na Slovensku, a to s cílem seniorům pomoci rozpoznávat důvěryhodné zprávy a čelit náporu reklamy a manipulací. 

Podobným tématům se bude věnovat i nový celoroční cyklus seminářů Život v době informační, který v Centru Elpida, a následně v regionech napříč Českem, startuje v říjnu.

Plné znění tiskové zprávy naleznete na: http://elpida.cz/fake-news-po-cesku