O2 Nadace logo

Linka bezpečí slaví 30 let: Kampaň „Všímejme si“ nabádá k včasnému rozpoznání problémů u dětí a mladistvých

Linka bezpečí slaví 30 let: Kampaň „Všímejme si“ nabádá k včasnému rozpoznání problémů u dětí a mladistvých - Fotka
11.9.2024 Autor: Monika Ježková

Linka bezpečí vznikla v roce 1994 jako druhá linka svého druhu v Evropě. Od té doby přijala a odbavila již více než 10 milionů kontaktů – telefonických, ale i písemných a online. Mezi aktuální témata se řadí psychické obtíže a na ústupu je naopak školní prospěch či nechtěné těhotenství. K příležitosti oslav 30letého výročí spouští Linka bezpečí komunikační kampaň nazvanou Všímejme si. Nadace O2 je samozřejmě součástí, protože linku provází na celé její cestě jakožto generální partner.

V současné době je Linka bezpečí nejznámější organizací v České republice, na kterou se mohou obracet děti i rodiče s různými problémy. Podle průzkumu agentury OMG Research provedeného v červenci letošního roku ji spontánně zná čtvrtina všech Čechů, a dokonce třetina mladých lidí od 15 do 25 let.  

V rámci krizové intervence pro děti a mládež je nepřetržitě k dispozici telefonická linka na čísle 116 111 a dále e-mail i chat. Pomocnou ruku však dostávají také rodiče. Pro krizovou pomoc a základní sociální poradenství si mohou zavolat na Rodičovskou linku 606 021 021

Nadace O2 je generálním partnerem už více než 27 let. Tedy téměř od samého začátku. Kompletně financuje její provoz, přispívá na mzdy odborníků na „sluchátku“ a na procesy v organizaci. Kromě toho poskytuje i bezplatné konzultace z oblasti strategického řízení, technického zázemí a lidských zdrojů. 

„S Linkou bezpečí sdílíme společnou vizi pomoci tam, kde to opravdu mění životy k lepšímu. Naše dlouholetá spolupráce představuje nejen způsob, jak využívat technologie pro dobrou věc, ale také závazek k podpoře těch, kteří to potřebují nejvíce. Jako generální partner jsme hrdí na to, že se nám tato pomoc a podpora daří už více než 27 let a společně tak slavíme třetí dekádu celé organizace,“ říká Dominika Herdová, ředitelka Nadace O2.  

Kampaň Všímejme si

 

Na začátku září Linka Bezpečí spustila kampaň, která se zaměřuje především na české děti a dospívající, kteří řeší náročné životní situace. Cílem je tuto zranitelnou skupinu nasměrovat k tomu, aby Linku bezpečí vnímala jako organizaci, která ví, že si každý problém zaslouží odpovídající pozornost, a která jej hlavně pomáhá účinně zvládnout, a proto má smysl se na ni obrátit. 

Linka bezpečí chce zároveň kampaní širokou veřejnost upozornit na to, že k odhalení problémů dětí v nesnázích často vedou maličkosti, kterých si však v každodenním shonu lidé nemusí vždy všimnout.

K včasnému rozpoznání projevů závažných problémů, jako je například porucha příjmu potravy, sebepoškozování nebo sebevražedné sklony, často stačí opravdu málo – více si všímat drobných, ale přitom jasných indicií. Ty se mohou objevit v různých formách opravdu kdekoli, a to třeba jako změny ve způsobu stravování, častá zranění na rukou či zmínky ve školním sešitě o smysluplnosti života. Právě proto budeme od začátku září pozornost veřejnosti trénovat a upozorňovat na formy, jakými mohou děti a mladiství signalizovat, že potřebují pomoci,“ vysvětluje ředitelka Linky bezpečí Soňa Petrášková. A dodává: „Na každé situaci totiž záleží a děti i dospívající by měli vědět, že na ni nemusí být sami.“