21. 08. 2017

Každodenní pomoc ve světě neslyšících a nevidomých

Linku pro neslyšící a nevidomé zajišťuje společnost O2 a její nadace již 20 let a každý měsíc vyřídí více než 6 tisíc různých požadavků. Neslyšící, stejně jako slyšící, potřebují řešit věci na úřadech, objednat k lékaři, či vyřídit reklamaci. Ale narozdíl od slyšících nemohou jen tak zvednout telefon a zavolat si. Přečtěte si, jak to tedy funguje.
Každodenní pomoc ve světě neslyšících a nevidomých

Uživatel linky kontaktuje operátory pomocí e-mailu, Skypu, ICQ, sms zprávy či chatu, uvede svoji prosbu či požadavek a telefonní číslo, na kterém je potřeba požadavek vyřídit. Operátoři pak volají jeho jménem a domluví schůzku či vyřídí vzkaz. Obratem písemně informují uživatele o průběhu či výsledku.

Nevidomí si také nemohou například přečíst příbalový leták u léku nebo jízdní řád na zastávce autobusu. Nebo potřebují pomoci s navigací v místech, kde se ocitají poprvé.

Vybrali jsme tři konkrétní příběhy ze života Linky pro neslyšící a nevidomé:


Zapomenuté boty
Naši Linku kontaktovala naše dlouhodobá neslyšící uživatelka s požadavkem, abychom zavolali do hospůdky u Ohře, kde sídlí půjčovna lodí. Uživatelka se tu den předtím vylodila se svou partou kamarádek. Zapomněla však u břehu u schůdků černé vodácké neoprenové boty, které si tu chtěla usušit. Zavolali jsme do půjčovny lodí, boty tam opravdu stále byly. Ochotná paní v půjčovně přislíbila boty zabalit a zaslat je naší uživatelce poštou druhý den. Za pět minut volala zpět na naši Linku s tím, že by ještě potřebovala číslo na naši uživatelku, aby jí Česká pošta mohla zaslat SMS zprávu s informací o zásilce. Telefonní číslo jsme předali a všechno dobře dopadlo. Jsme rádi, že jsme mohli naší zákaznici pomoci během jejího prázdninového zážitku. 


Vánoční dárek
Naše uživatelka Linky odesílala před vánoci balíček své kamarádce do Havířova. Ale ten nedorazil tam, kam měl. Kontaktovali jsme tedy uvedenou poštu a tam nám bylo sděleno, že tam balíček není. Pracovnice pošty nám doporučila zavolat na jiné číslo, kde nám řekli, že balíček putoval do úplně jiného depa a že jej omylem doručují do úplně jiné ulice na druhém konci města. Volali jsme proto paní pošťačce, která balíček doručovala, a domluvili se s ní, že zajistí přesměrování na správnou doručovací adresu. Navíc sama nabídla, že se spojí přímo s adresátkou a domluví se na podrobnostech doručení balíčku. Balíček byl šťastně doručen, a to dokonce hned následující den po vyřízení všech těchto telefonátů. Byl to vánoční dárek a nakonec byl doručen v pořádku a včas a kamarádka naší uživatelky měla z dárku velkou radost.


Otrava jídlem

Na naší Linku přišel email od naší neslyšící uživatelky s urgentní prosbou - ať voláme rychlou záchrannou službu. Byli s přítelem na večeři, a když vycházeli z restaurace, udělalo se jejímu příteli zle a ona se obávala, že se jedná o otravu jídlem. Popis místa byl složitější, ale nakonec jsme se dozvěděli všechny potřebné informace a zjistili, kde přesně se nacházejí. Záchranná služba dorazila na dané místo během pěti minut a přítele naší uživatelky odvezla ihned do nemocnice. Tam se otrava jídlem potvrdila, pán dostal infuzi, po které se mu ulevilo, a brzy ho pustili domů.