Do školních lavic přichází další etapa digitální výuky. Nadace O2 rozdělila téměř 5 milionů korun mezi dalších 55 škol

Výsledky 6. ročníku grantového řízení O2 Chytrá škola jsou tu. Hodnotící komise vybrala 55 škol a rozdělila mezi ně 4 992 720 Kč na projekty zaměřené na zdravé a bezpečné využívání technologií. Komise byla složená z odborníků – Martina Macová Budinská (vedoucí kanceláře prorektorátu pro strategii a rozvoj na Vysoké škole AMBIS), Dominika Herdová (ředitelka Nadace O2) a Lucie Dudová (specialistka vzdělávání zaměstnanců v O2).
Každý rok se Nadace O2 snaží otevřít dveře ke grantu O2 Chytrá škola novým školám, které mají zájem rozvíjet digitální gramotnost svých učitelů, žáků i jejich rodičů. V rámci šesté výzvy nadace proto nastavila pravidlo, že o podporu mohou žádat pouze školy, které dosud grant nezískaly. Tím chce podpořit co nejširší okruh škol v jejich cestě za bezpečným a správným využívání technologií.
Letos tak o grant žádalo 73 nových škol, přičemž 84 % z nich bylo podpořeno.
Je mezi úspěšnými projekty i vaše škola?
„Zájem škol o bezpečné procházení internetu rok od roku roste. Letos se k našemu projektu připojuje dalších 55 škol, čímž se jejich celkový počet vyšplhal nad 300. Společně pracujeme na tom, aby technologie byly pro naše děti, učitele i rodiče parťákem, který jim usnadňuje život, místo aby jim ho komplikoval,“ říká Dominika Herdová, ředitelka Nadace O2.
Díky téměř pěti milionům se proškolí více než 30 000 dětí, pedagogů a rodičů, kteří se zúčastní vzdělávacích programů zaměřených na digitální bezpečnost. „Mezi dominující téma letošních žádostí byla práce s umělou inteligencí. Jsme rádi, že i školy reagují na celospolečenské trendy a chtějí jít technologiím napřed,“ doplňuje Dominika Herdová. Mezi další důležité oblasti, které se často objevovaly v žádostech, patří prevence a léčba nadměrného užívání technologií, zvyšování potřeby vzdělávání rodičů a také otázky týkající se digitální stopy a rozvoje kritického myšlení.
Jako každý rok je zastoupení podpořených škol v každém kraji ČR.
O procesu hodnocení přihlášených projektů jsme si povídali s Lucií Dudovou z O2, která letos poprvé usedla do hodnotící komise.
Lucko, jaká byla tvoje zkušenost s procesem hodnocení? Co sis z něj odnesla?
Díky speciální nadační aplikaci bylo hodnocení přehledné a uživatelsky příjemné. Přestože to bylo v celku časově náročné, považuji to za velmi přínosné. Mohla jsem nahlédnout, jak školy přemýšlí o bezpečném chování dětí na internetu, edukaci svých učitelů, a především i bezprostředního okolí dětí. Vzhledem k narůstajícímu počtu obětí kyberšikany mi tohle téma přijde na místě. Další milé zjištění bylo, že školy myslí i na well-being a eliminaci nadužívání digitálních technologií.
Zaujal tě nějaký konkrétní projekt? A čím?
Bylo několik projektů, které mi přišly unikátní, nejde vypíchnout jeden. Celkově mě potěšilo, že se často zaměřovaly také na šíření edukace v oblasti kritického myšlení a rozpoznávání dezinformací. V jednom projektu mě zaujala myšlenka obrácení rolí – že děti pomáhají svým rodičům a prarodičům ovládnout digitální technologie. Učit se z vlastních zkušeností a od sebe navzájem je za mě skvělý přístup.
Které oblasti chtějí školy na základě přihlášek nejvíce rozvíjet?
Nejčastěji se opakovalo bezpečné chování na internetu, sdílení citlivých informací, prevence kyberšikany, kritické myšlení, well-being a s ním spojený např. digitální detox. Ze strany rodičů pak nastavování pravidel využívání digitálních nástrojů u dětí.
Je něco, co bys ještě chtěla vzkázat?
Vzdělávání v oblasti digitálních technologií je v dnešní době nezbytné. Pomáhá nejen v rozvoji dovedností potřebných pro současný svět, ale také v ochraně před nástrahami, jako je kyberšikana nebo dezinformace. Proto jsem ráda za každou jednu základní školu, kde vyrůstají naše děti, a která se snaží tato témata aktivně probírat.